Speciaal voor scholen, theaters, musea en buurtinstellingen biedt Lichtbende lesmateriaal, een voorbereidende les als aanvulling op de voorstelling en workshops.


In het educatie-materiaal zijn de volgende leergebieden en de daarbij behorende kerndoelen verwerkt: oriëntatie op jezelf en de wereld en kunstzinnige oriëntatie. Het lesmateriaal richt zich op twee aspecten van de voorstelling. De inhoud (de verhaallijn en de betekenis van het verhaal) en de vorm (de projecties en de muziek).

 

In de voorbereidende les wordt ingegaan op de werking en geschiedenis van de toverlantaarn en er worden voorbeelden hiervan gedemonstreerd.

De toverlantaarn is rond 1659 uitgevonden door de Nederlandse wetenschapper Christiaan Huygens  (geschiedenis canon) en maakt onderdeel uit van het Nederlands cultureel erfgoed.

 

Lichtbende maakt voorstellingen die zich bewegen op de grens van abstractie. De verhaallijn ligt niet vast en er wordt geen gebruik gemaakt van het gesproken woord. De beelden en de muziek spreken voor zichzelf en er is ruimte voor de toeschouwer om eigen woorden te geven aan het verhaal.

TUTU

-  Knutselopdrachten

Docentenhandleiding TUTU

Werkboek TUTU

 

POEFFF

-  Knutselopdrachten

Docentenhandleiding POEFFF

Werkboek POEFFF

-  Docentenhandleiding KUNST CENTRAAL

 

KLIKKLAK

-  Knutselopdrachten

Docentenhandleiding  KUNST CENTRAAL

 

 

CREDITS:

Jan Kassiesprijs 2005

 

LINKS: 

Kunsteducatie

Theatereducatie

Cultuur in de Klas

Depot C

 
...
p