1e Schinkelstraat 14 1075 TX Amsterdam 06-12474941 |
|||
Fantastisch wonen in Overtoomse Veld |
|||
Het project is geinitieerd door stadsdeel Slotervaart/Overtoomse Veld in het kader van de stedelijke vernieuwing in samenwerking met Buurtbeheer Overtoomse Veld. Het doel van dit project is: kinderen bewust maken van de veranderingen die de stedelijke vernieuwing met zich mee brengen en het bewust maken van kunst, vormgeving, architectuur en planalogie in hun directe omgeving. |
|||
|
|||
|
|||
Doelgroep: | Kinderen uit Overtoomse Veld in de leeftijd van 7 t/m 11 jaar van de Ru Paréschool, de El Kadisiaschool en de 7e Montessorischool | ||
|
|||
Locatie en tijd: | 3 middagen in de wijk foto's maken met en door kinderen | ||
4 ochtenden workshop in de van Eesterenzaal van di 2 t/m vr. 5 mrt 2004 van 10.00 tot 12.30 uur. Voorjaarsvakantie. | |||
1 presentatiemiddag in de van Eesterenzaal op vr. 5 mrt 2004 om 15.00 tot17.00 uur. | |||
|
|||
|
|||
Doelstelling: | 1 | De kinderen bewust maken van het feit dat hun omgeving, buurt, gebouwen en woningen zijn bedacht en vormgegeven. Dat alles waar zij in hun omgeving mee te maken hebben door mensen is ontworpen. | |
2 | De kinderen bewust maken dat hun omgeving en woonsituatie kan en zal veranderen. | ||
3 | De kinderen kennis laten maken met verschillende kunstdisciplines waarbij ze bewust worden gemaakt van de creatieve mogelijkheden van eenvoudige en gevonden materialen. | ||
4 | De kinderen spelenderwijs leren hoe architectuur en planologie ontstaat en ze aan zo'n proces laten deelnemen. Ze bouwen huizen en een stad. | ||
5 | De kinderen op een speelse manier laten samenwerken in een creatief proces om tot een gemeenschappelijk resultaat te komen, zodanig dat de kinderen bewust worden van het belang van hun individuele inbreng hierin. Dit vereist samenwerking en aandacht en respect voor de inbreng van een ander. | ||
6 | Het voor publiek zichtbaar maken en presenteren van het resultaat. | ||
|
|||
|
|||
Ons workshopteam bestaat uit: | Rob Logister (beeldhouwer/ vormgever) | ||
Marie Raemakers (schilder/ vormgever) | |||
Bas van Buuren (Audio visueel/ beeldend kunstenaar) | |||
Korien Janmaat (schilder) en enkele vrijwilligers | |||
Bas, Rob en Marie geven geregeld culturele educatie projecten op scholen, in musea en in hun ateliers. | |||
Projectomschrijving: | |||
Op enkele middagen gaan we de wijk in en spreken de kinderen aan om van hun huis (woning) zowel binnen als buiten foto's te maken en een foto van een gebouw in de buurt waarin zij graag zouden willen wonen. Dit kan buiten of binnen zijn en het kunnen ook details zijn van gebouwen, hekken, speelobjecten, huiskamers, trappenhuizen etc. We noteren hun naam en hun commentaar bij de foto's (ook een portretfoto). We werken met wegwerpcamera's. Op deze middagen kunnen we de kinderen vertellen over het mini buurtbeheerproject en hun een flyer meegeven om zich op te geven voor en mee te doen aan deze workshop. Deze kennismaking starten we een paar weken voor aanvang van de workshop. Van de door de kinderen gemaakte foto's en hun commentaar erbij maken we een expositie in de van Eesterenzaal. |
|||
De workshop in de van Eesterenzaal zal 4 ochtenden (van 10.00 - 12.30 uur met een uitlooptijd) en één middag gaan duren. Op die middag houden we de presentatie voor ouders en belangstellenden. Elke dag zal voor de kinderen een verrassing zijn, want we gaan elke dag een nieuwe kunstdiscipline introduceren. Zo houden we het ook spannend en zijn ze de dag erna zeker present. Materialen die nodig zijn om mee te werken worden door ons verzamelt en meegebracht. Het aantal kinderen (maximaal 25 in de leeftijd van 7 t/m 11) verdelen we in 4 groepen die begeleidt worden door professioneel werkende kunstenaars. Graag willen we er een paar mensen extra bij die kunnen inspringen bij het houden van orde, inschenken van limonade of iets dergelijks. |
|||
Op dag 1 gaan we van piepschuim grote fantasie bouwwerken maken. Rob introduceert dit onderdeel. De kinderen leren in een groepje samen een ruimtelijk werk te maken, constructies te bedenken met stukken piepschuim afkomstig van verpakkingsmaterialen die wij van tevoren verzamelen. Bouw je eigen buurt! |
|||
Op dag 2 gaan we de nieuwe bewoners van de piepschuim bouwwerken maken. Marie introduceert dit onderdeel aan de hand van illustraties van klederdrachten uit alle delen van de wereld. Van allerlei afvalmaterialen (doosjes, doppen, plastic flessen etc.) maken we maskers en beschilderen die. We maken er ook kostuums bij van stoffen, vuilniszakken, papieren tassen... en een heleboel fantasie. |
|||
Op dag 3 gaan we de bewoners en fantasie gebouwen accentueren en belichten. Bas introduceert dit onderdeel. Met behulp van verschillende lichtbronnen gaan we experimenteren. Dit kan een projectie van lichtbeelden zijn op de gebouwen, of met looplampen en kerstverlichting de bewoners belichten. Na afloop van deze ochtend geven we de kinderen een uitnodigingsbrief mee voor de ouders, broertjes, zusjes, grootouders... en vertellen we hen ook dat we samen met hun een presentatie gaan geven. |
|||
Op dag 4 wordt precies uitgelegd hoe we met al onze nieuwe gebouwen, bewoners en licht een presentatie kunnen maken. Elk groepje verzint hoe ze dit alles willen gaan tonen aan het publiek. Wij begeleiden dit proces en hakken knopen door en geven eventueel opdracht wie wat gaat doen, ieders bijdrage is belangrijk. Nu komt het echte samenwerken van pas! De kinderen gaan tussen de middag thuis lunchen en luchten, we spreken een tijd af dat ze met hun ouders terugkomen voor de presentatie. Wij kunnen dan alle verdere voorbereidingen treffen om de zaal gereed te maken voor de presentatie. De expositie krijgt op deze manier ook extra de aandacht en kan misschien een tijdje blijven hangen. Na
de presentatie krijgen de kinderen een aandenken mee. |
|||
Van het totale proces worden videoopnames gemaakt die eventueel tot een projectpresentatie gemonteerd kunnen worden. | |||
Het is een kunst om van de werkelijkheid iets speciaals te maken, iets dat we allemaal kunnen doen! Vanuit de werkelijkheid van de foto's maken de kinderen hun eigen fantasie werkelijkheid in de vorm van een voorstelling. |
|||