"Bloemstukken"
Sinds de Art Nouveau werd de weergave van de natuur
geabstraheerd. De bloem werd als symbool gebruikt om uitdrukking te geven
aan wat de kunstenaar bezielde.
De bloem werd als het ware geindividualiseerd. Een
stap in de richting van de abstracte kunst. De bloem geisoleerd uit haar
omgeving.
De Duitse fotograaf Karl Blossfeldt zoomde zo dicht
in op bloemfragmenten waardoor ze abstracte vormen werden, losgemaakt van
hun herkomst.
Door één zo'n aspect te isoleren is de band met de
realiteit doorgesneden en is dat moment in een ander licht te zien.
Als kind had ik een eigen bloementuintje in mijn
geboortedorp Gronsveld, dat ligt in Zuid-Limburg.
Mijn oma kweekte speciale witte Chrysanten voor op
de familiegraven wanneer Allerzielen werd herdacht. Tijdrovend werk waar
ze een jaar mee bezig was.
Ik maakte de ene Herbarium na de andere en tekende
er ook bloemen, bladen en grassen bij. Ik verzon er zelf namen voor. Ik
ben nog steeds dol op namen die in de volksmond worden gebruikt als;
neusjeprik, bellenpotjes, afrikaantjes, kattenstaart, vergeet-mij-nietje,
slaapbol.
Gefascineerd keek ik naar onze gemarmerde
vloertegels op het toilet van mijn ouderlijk huis. Ik zag
sprookjesfiguren, monsters, landschappen, dieren ... kortom, ik begreep al
jong dat er met enkele vlekken en vegen een hele magische wereld
opgeroepen kon worden.
In mijn academietijd (Maastricht '77 - '82) maakte
ik al de keuze alleen nog bloemen te schilderen in olieverf. Eerst op
grote formaten papier en later op linnen.
Een grof geschilderde, kleurrijke vormentaal waarbij
spetters, druipers, snelle krachtige schetsen in houtskool of oilpastels
door de olieverf heen de levenskracht van de natuur verbeelden. Bloemen
losgeschilderd van hun oorsprong lijken te zweven in een ruimte-, nacht-,
water- of ijslandschap.
Het beeld wringt, je zit erin gevangen. Het
schilderij werkt als een raam in de muur waardoor je naar een
ogenschijnlijke verstilde droomtuin kijkt.
Ik werk in serie's en laat hierin verschillende
manieren van werkwijzen zien.
Bijvoorbeeld de schilderijenserie waarbij een enkele
bloem sterk uitvergroot is zodat je door de gedetaileerde intensiteit een
sterke beleving van het bloembeeld beleeft. Maar waarbij je door het
gebruik van kleur en vorm op het verkeerde been wordt gezet. Zo wordt een
krachtige getekende paardenbloem in de knop, geschilderd in verdorde
herfstkleuren alsof de bloem sterft (Taraxacum 1996). Het maakt je bewust
van de vele stadia die de levenscyclus van de natuur doormaakt.
Of de exotische Orchideënserie die menselijke vormen
krijgt en sterke asssociaties oproepen met danseressen, die soms laat
denken aan oer Hollandse Volendammermeisjes (Vliegen-orchis 1997).
De Oerwoudserie uit 2004 bestaat alleen uit allerlei
groen tinten en bladvormen.
Mijn schilderijen zijn vertegenwoordigd in diverse
bedrijfs- en particuliere collecties en ook de SBK heeft de afgelopen 10 jaren een groot aantal
schilderijen aangekocht uit mijn veelzijdige 'bloemenserie's'. |